Evert Jan ter Burg over voer- en eetgedrag

info over BARF

Moderator: BARFteam

Evert Jan ter Burg over voer- en eetgedrag

Ongelezen berichtdoor Ignit » 25 apr 2004 21:00

.
Evert Jan ter Burg – HONDEN NATUURLIJK, 1982

Voer- en eetgedrag

Dit onderwerp is verplaatst naar het archief van de website.

http://www.barf-natuurlijk.nl/archief/e ... edrag.html
.
Laatst bijgewerkt door Ignit op 15 jan 2010 15:23, in totaal 1 keer bewerkt.
Mixing wines may be a mistake, but old and new wisdom mix admirably.
Ignit
Site Admin

Ongelezen berichtdoor jacky » 17 jan 2005 21:28

Hallo!

Heeeel interessant artikel over de natuurlijke voedingswijze bij honden ... en wat de invloed is op het gedrag ...
wat echter de frequentie van het voeren betreft, lijkt me 2x p.week erg weinig: ik krijg het zelf niet voor mekaar om één dag te laten vasten, laat staan maar 2X PER WEEK te voeren ... dit lijkt me toch iets te ver gaan alhoewel men zo wel het dichst de oeroude natuurlijke voedingswijze van de hond dixie wolf benadert.

Groetjes van
Jacky en Bass
Afbeelding
Afbeelding
Groetjes !

Jacky
jacky

Ongelezen berichtdoor Mongol » 20 jan 2005 22:31

Ignit,
Hoe zorg je nu dat deondergecshikte honden ook genoeg krijgen?
Zoveel voeren dat er voor hen altijd wel iets overblijft, of accepteer je dat wat minder te eten hebben?
Afbeelding
Mongol

Ongelezen berichtdoor ineke » 21 jan 2005 10:40

jacky schreef:Hallo!

Heeeel interessant artikel over de natuurlijke voedingswijze bij honden ... en wat de invloed is op het gedrag ...
wat echter de frequentie van het voeren betreft, lijkt me 2x p.week erg weinig: ik krijg het zelf niet voor mekaar om één dag te laten vasten, laat staan maar 2X PER WEEK te voeren ... dit lijkt me toch iets te ver gaan alhoewel men zo wel het dichst de oeroude natuurlijke voedingswijze van de hond dixie wolf benadert.

Groetjes van
Jacky en Bass

Hoi Jacky.
Hij gaf hele dieren aan zijn honden!!
dus ook lam,doodgeboren kalfjes e.d en dan kregen ze maar 2x in de week eten!
ineke

Ongelezen berichtdoor Ignit » 21 jan 2005 13:45

Ik heb een jaar of 5 geleden wel wat experimenten gedaan met het gezamelijk voeren van alle honden, die redelijk met elkaar overweg konden, maar dat was geen succes en ik ben er mee opgehouden. Tamara1 voerde toen de scepter over de honden en telkens zocht ze alle andere honden op om hun bot met vlees op te eisen en naast zich neer te leggen op de plek waar zij aan het eten was. Terwijl ze dan zelf heerlijk lag te scheuren en te trekken aan haar eigen bot, stond, zat en lag de rest van de honden om haar heen maar ze mochten hun botten met vlees niet meer terug nemen. Als ze zelf klaar was, begon het spektakel! Dan moest ze zien om al die botten veilig te verplaatsen en ergens achter op het land te begraven, zonder dat de anderen een kans kregen om iets weg te snaaien.

Het maakte niet uit hoeveel botten met vlees ik gaf - altijd verzamelde Tamara1 alles om zich heen terwijl de rest mocht toekijken.

Ik moet ergens nog een verslagje hebben van een nest pups van 6 weken, dat gezamelijk een halve kalfsribbekast te lijf mocht gaan, ik meen in 2000... nou, dat was ook een heel spektakel en ik denk eigenlijk, dat de enige, goede manier om honden gezamelijk te voeren is, om er al mee te beginnen als pup.

Evert Jan schrijft in de inleiding wel, dat hij in het begin problemen had en dat het een tijdje duurde voordat zijn honden gewend waren aan de vele veranderingen maar hij heeft er niet bij geschreven wat voor problemen hij had en hoe hij die opgelost heeft. We kunnen het ook niet vragen, want volgens mij is hij nog steeds in Afrika om de wilde honden te bestuderen.

Groetjes,
Ignit.
Mixing wines may be a mistake, but old and new wisdom mix admirably.
Ignit
Site Admin

Ongelezen berichtdoor ineke » 21 jan 2005 15:59

Ignit schreef:Evert Jan schrijft in de inleiding wel, dat hij in het begin problemen had en dat het een tijdje duurde voordat zijn honden gewend waren aan de vele veranderingen maar hij heeft er niet bij geschreven wat voor problemen hij had en hoe hij die opgelost heeft. We kunnen het ook niet vragen, want volgens mij is hij nog steeds in Afrika om de wilde honden te bestuderen.

Groetjes,
Ignit.

Ik heb zijn adres
ineke

Ongelezen berichtdoor jacky » 25 jan 2005 22:10

ineke schreef:
<<<<<
Hij gaf hele dieren aan zijn honden!!
dus ook lam,doodgeboren kalfjes e.d en dan kregen ze maar 2x in de week eten!
<<<<<

klopt! dat had ik enigszins over het hoofd gezien maar toch ga ik met Ignit akkoord waar zij schrijft over de problemen bij het gezamenlijk voeren; inderdaad zijn deze misschien minder als je eraan begint vanaf de puppytijd.

Groetjes

Jacky en Bass
Afbeelding
Afbeelding
Groetjes !

Jacky
jacky

Ongelezen berichtdoor Pajta » 05 feb 2005 15:31

:-D

Ik heb dat boek ook net gelezen. Ik ben het er wel mee eens dat het beter zou zijn om een hond slechts 2 of 3 keer per week te voeden en hem te laten eten totdat zijn buikje gevuld is.
Hoe hij het aanpakte om ervoor te zorgen dat ook de honden die onderaan de ladder staan genoeg voedsel binnenkrijgen legt hij verderop in zijn boek uit.
Hij bouwt zijn kennels (350 tot ik dacht 600 m²) zo dat de ondergeschikte honden zich kunnen gaan verstoppen als ze een stuk vlees bemachtigd hebben. De kennels zitten vol kuilen, schuttingen,... De honden kunnen dus een stuk vlees bemachtigen en zich op een verborgen plaats terugtrekken. De dominanste hond kan nooit in een kennel van die grootte constant de gehele prooi beschermen eens er stukken zijn afgescheurd en ze verspreid is. Dat geeft dan de ondergeschikte honden de kans om een stuk weg te gritsen en zich terug te trekken om het vreedzaam te verorberen.
Hij schreef dacht ik ook dat het voeren van de herdershonden en teckels veel rustiger verliep dan het voeren van zijn eskimohonden.

Maar ik vond dit echt een heel interessant boek.
Pajta

Keer terug naar BARF