malen en mixen... maar met wat?

malen en mixen... maar met wat?

Ongelezen berichtdoor snoepje » 28 maart 2010 22:57

kan iemand me vertellen met welk huishoudelijk apparaatje jullie malen?
Heb vandaag geprobeerd de verse groenten te malen met de staafmixer maar die vond het maar niks. Hij werd er helemaal warm van! Moet dus dringend een "maler" kopen maar weet niet wat voor ééntje. Wie heeft raad?
... is er eentje die ook stevig genoeg is om ook beenderen te malen?
snoepje

Re: malen en mixen... maar met wat?

Ongelezen berichtdoor Ignit » 29 maart 2010 00:29

Met een goede keukenmachine kun je heel goed groente en kippenbotjes malen en met een juicer kun je het sap scheiden van de pulp en later naar behoefte weer toevoegen.

Hier worden wat machientjes aangeraden - viewtopic.php?f=63&t=946
En met de machine die hier - viewtopic.php?f=63&t=1217 - beschreven wordt, kun je zelfs konijnenbotten malen.

Nog meer vleesmolens en tips op viewtopic.php?f=63&t=452

ik weet niet hoe de anderen vis malen maar dat lukt bij mij alleen als ik kleine stukjes samen met de groente maal.
Mixing wines may be a mistake, but old and new wisdom mix admirably.
Ignit
Site Admin

Ongelezen berichtdoor snoepje » 29 maart 2010 22:32

bedankt voor de linken. Ik heb zondag op de markt heel wat slachtafval gekregen bij slager en visboer. Ik was razend enthousiast maar éénmaal aan het bereiden merkte ik toch dat er heel wat pezen, spieren en weefsel rond het vlees zat (daarom heet het ook afval natuurlijk :-)
Omdat het voor mijn hondjes allemaal nieuw is en ik de overgang toch heel geleidelijk aan wil doen, durf ik deze taaie materie niet te geven om hun maagjes wat te sparen. (Daho heeft vandaag tot 3 X overgegeven na zijn eerste kennismaking met rauwe vis!) Bij Snoop gaat alles goed maar zijn maag of buik ? maakte vanavond bangelijke geluiden! (Zijn ontlasting is tevens slijmerig en bloederig... weet niet of dit door de voeding komt of door de ziekte?)
Dus , ik heb heel nauwkeurig al het mooiere vlees van het weefsel gescheiden en toen schoot er gelijk niet veel meer over. Ik denk dat indien dit allemaal door de molen kan, dit het verteringsproces misschien niet echt in de weg moet staan. Wat denkt u daarvan?.. ik ga nu op zoek naar een molen!
snoepje

Ongelezen berichtdoor Ignit » 30 maart 2010 04:39

Ik vind dat je een beetje snel gaat met introduceren van de nieuwe voeding. Het is beter om een nieuw voedingsmiddel een paar dagen achtereen - 3 tot 5 dagen - te voeren. Zo krijgt de spijsvertering van het dier de mogelijkheid om te leren het nieuwe eten te verteren en kun jij beter beoordelen of alles goed verteerd wordt en goed valt.

De vis is duidelijk niet goed gevallen bij Daho - en kun je voorlopig van het menu schrappen. Bij hem ga je terug naar de basis: kip. Dat voer je de eerstkomende dagen en dan begin je weer voorzichtig met rund. Wat heb je eigenlijk gekregen? Zaten er ook ingewanden bij? Zo ja, dan zou dat wel eens de reden kunnen zijn dat Daho gebraakt heeft.

De slijmlaag om de ontlasting van Snoop kan betekenen dat hij aan het ontgiften is.
Ontgiften: http://www.barf-natuurlijk.nl/html/ontgiften.html
Slijmlaag om ontlasting: http://www.barf-natuurlijk.nl/html/ontg ... mlaag.html

Komt er bloed mee met de ontlasting of is het troep, die naar buiten gewerkt wordt?
Is Snoop verder vrolijk en alert en is hij nog steeds aan de beterende hand (poot)? Dan is er geen reden tot ongerustheid: hij is bezig met een inwendige schoonmaak.
Is hij slomig en suffig en zit hij duidelijk niet lekker in zijn vel, dan is het tijd om je dierenarts te bellen en hem even te laten kijken.
Ook bij Snoop zou ik terug gaan naar de basis. K.I.S.S. riepen we vroeger - keep it simple n stupid.

De spijsvertering van een pups die gespeend wordt, moet leren om vast voedsel te accepteren en te verteren. De spijsvertering van een hond die voor het eerst rauwe voeding krijgt, moet leren om die voeding te accepteren en te verteren. Soms gaat alles gesmeerd zonder problemen - soms moet je af en toe een stap terug doen en terug gaan naar de eenvoudigste vorm van barf.
snoepje schreef:Dus , ik heb heel nauwkeurig al het mooiere vlees van het weefsel gescheiden en toen schoot er gelijk niet veel meer over. Ik denk dat indien dit allemaal door de molen kan, dit het verteringsproces misschien niet echt in de weg moet staan. Wat denkt u daarvan?.. ik ga nu op zoek naar een molen!

Voelt goed he? Om 'op jacht' te gaan voor je dieren en met heel veel spullen thuis te komen? :smile:
Het afval dat je gekregen hebt, hoort allemaal bij een dier en daarom is het niet erg om er een beetje van te mengen bij het vlees - maar de voedingswaarde is laag. Je kunt er eigenlijk geen maaltijd van maken...

Nu je weet wat je niet wilt hebben, kun je de volgende keer aan de slager vragen of je zelf mag uitzoeken bijvoorbeeld. Dan neem je alleen de snijlingen - de weg gesneden stukken en stukjes waar wat vet en weefsel aan zit en de pezen laat je liggen.
Ignit
Site Admin

Ongelezen berichtdoor snoepje » 30 maart 2010 07:46

ja, helemaal akkoord,
ben inderdaad te snel gegaan en dat onder het enthousiasme van wat ik van de markt heb meegebracht.We hebben hier (nog) geen diepvries en daarom wou ik het voedsel niet laten bederven. Wat Daho betreft, die heeft het na het braken van de vis wat rustig aan gedaan. Toen ik 's avonds voerde vroeg hij ook dus heb ik geprobeerd met een kleine hoeveelheid. Beide honden (en de kat) zagen echter het prutje dat ik er over gedaan had niet zitten. Ik heb het rundvlees dan maar "gewassen" en toen zat ie wel goed. Allebei hebben het prima gegeten en goed verwerkt. Ik let er wel op slechts kleine porties te geven die ze desgewenst kunnen aanvullen met de immer uitstaande droogvoeding en dat hebben ze goed begrepen. De poes weigert echter al wat ik haar voorstel sinds bijna een week. Hij jammert heel veel om eten maar eenmaal in de bak trekt hij zijn neus op. Ligt het aan de veranderingen of aan de komst van Snoop... geen idee! Mijnheer is echter zeer duidelijk op zijn pootjes getrapt want ook hij bakent zijn territorium af door opnieuw in huis te doen... doet hij al jaren niet meer! Gisteren heb ik het runds dan maar gemengd met wat blikvoeding en ja, hij heeft ingebonden!
Wat de ontlasting van Snoop betreft is ie echter nog wat aan de slappe kant met wat rood-slijmerig er bovenop. Dus geen afval. Hij is helemaal niet kwiek en vrolijk ... maar ja dat is hij sinds we hem vorige week gehaald hebben ook nog niet geweest. Het gaat wel elke dag een klein beetje de betere kant op en elke dag kruipt hij net iets meer uit zijn schulp. Sinds gisteren krijgt hij allopurol tegen de leichmania , ik doe sinds gisteren echinacea in het drinkwater (om de weerstand te vergroten) en doe rescue Bach druppeltjes achter de oren (stresswerend)
Dit is allemaal nieuw sinds gisteren dus veel te vroeg om er iets van te zeggen maar ik heb er goede hoop op. Ik hou je alvast op de hoogte. Heb jij soms nog homeopatische tips?
In elk geval ga ik momenteel niet verder experimenteren maar hou het voorlopig bij het runds (ik heb nog wat over) en daarna opnieuw enkele dagen kip zoals je aangaf.
Het groentprutje... ook daarin ben ik te snel gegaan denk ik. 1 platte witte kaasje, 1 ei, wat spinazie, 1 selder, 1 prei , 1 appel en watolijfolie. Geen van de drie die hethebben moest.Heb deze morgen dan maar een vereenvoudigde versie gemaakt : Spinazie en yougurt en dat ging er wel in: Yes! ik leer bij hé :-)
Nog een laatste vraagje: gisteren in de biowinkel om kelp gevraagd. Ze verkopen het enkel onder de vorm van een soort saus (in fles) maar er zitten ook nog allerlei andere ingredienten in en het kelpgehalte is uiteindelijk maar 0,1% . Is dat wat ik aan de voeding moet toevoegen of is het ook in een andere vorm verkrijgbaar?
Ik hou je alvast op de hoogte en super bedankt voor je antwoordjes!
snoepje

Ongelezen berichtdoor Ignit » 30 maart 2010 14:17

Katten kunnen erg gehecht zijn aan het eten dat ze gewend zijn. Tips om ze te verleiden het rauwe eten te accepteren: http://www.barf-natuurlijk.nl/barf/barf ... atten.html

Homeopathische tips heb ik niet, maar eigeel is heel voedzaam. In het geval van Snoop zou ik alleen het eigeel geven (rauw) en het eiwit niet. Meer hierover op: viewtopic.php?f=5&t=205
Is het medicijn dat hij moet slikken zwaar op de lever? Dan zou je de lever kunnen ondersteunen met Carduus Marianum D4. Dit is een geweldig middel om een zwaar belaste lever te ondersteunen.

Kelp = zeewier. Het product van de biowinkel is niet wat je nodig hebt. Gedroogd of in tabletvorm is beter. Ook hier geldt dat je voorzichtig moet beginnen – er zijn honden die allergisch reageren op kelp. Voorlopig hoef je nog niet te beginnen met kelp of zeewier bij Snoop – het is niet goed om te veel tegelijk te doen. De rauwe voeding op zich is al een enorme boost voor zijn immuun systeem.

De ontlasting is nu niet goed – als je hem volstopt met allerlei verschillende en nieuwe dingen, kun je een flinke darmstoring teweeg brengen. Ik weet dat het moeilijk is. Je wilt zo graag alles wat mogelijk is voor hem doen, maar je moet zijn spijsvertering ook de mogelijkheid geven om te wennen aan al die nieuwe dingen. Een ander probleem met Snoop is, dat je wilt voorkomen dat er stress ontstaat door de voeding.

Stap voor stap langzaam opbouwen, nooit meer dan 1 nieuw voedingsmiddel tegelijk geven een paar dagen achtereen en kijken naar de ontlasting en naar de hond. Het is niet erg als het maanden duurt voor Snoop kennis gemaakt heeft met alle aspecten van barf en natuurlijke rauwe voeding.
Ignit
Site Admin

Ongelezen berichtdoor snoepje » 06 apr 2010 10:41

Ben ondertussen wat gaan neuzen op ebay. Ik vind daarop blenders, juicers en vleesmolens. Die juicer lijkt me wel wat (al is dat dan voornamelijk voor persoonijk gebruik) Daarnaast zou ik echter liefst of de blender of de vleesmolen kopen. De bedoeling is voornamelijk het fijn malen van groenten en fruit maar natuurlijk wil ik ook graag de minder mooie stukjes vlees met wat zenuw of spier proberen fijn malen. En kunnen er ook fijne botjes in dan is dat ook mooi meegenomen. De blender (700W ) maalt ook ijsblokjes wat me doet denken dat hij misschien ook de botjes zou aankunnen. Of is die vleesmolen echt onontbeerlijk?
Ben benieuwd naar je antwoord want sta reeds te popelen om zo snel mogelijk te kopen!
groetjes
snoepje

Ongelezen berichtdoor Ignit » 06 apr 2010 12:50

Of een blender die ijs maalt ook botjes aankan? Ik weet het niet... Nadeel van een blender is, dat er water bij moet - of heb ik dat verkeerd? Dan wordt de gemalen kip wel erg waterig... :-?

In het begin maalde ik kippenbotten met een kleine vleesmolen, daarna kon ik malen op de grote wolf van een slager. Ik kan je geen antwoord geven op deze vraag...
Hallo :hosana
Iemand anders die een antwoord heeft?
Groetjes, Ignit.
Ignit
Site Admin

Keer terug naar Vis