Katten en barf

INFO EN VRAGEN OVER BARF VOOR KATTEN!!!

Katten en barf

Ongelezen berichtdoor Ignit » 15 aug 2004 17:50

DE VOEDING VAN KATTEN VOOR EEN MAXIMALE GEZONDHEID

Op de eerste plaats wat je NIET moet voeren

Jouw kat is GEEN GRAAN-, SOYA OF ZETMEEL ETER. Het eten van deze voedingssoorten staat garant voor een slechte gezondheid. Dit betekent dat je een kat geen voeding moet geven die gebaseerd is op rijst of pasta of brood of ontbijtvlokken, allemaal produkten gebaseerd op granen en daarom schadelijk voor de gezondheid van je kat. Vermijd aardappelen in welke vorm dan ook en alle produkten die gebaseerd zijn op soya. Geef je kat geen zoetige voedingsmiddelen. Deze zijn zeer schadelijk. Voer je kat geen fabrieksvoer voor katten want deze bevatten allemaal aanzienlijke hoeveelheden van of bestaan zelfs grotendeels uit graan-, soya en zetmeelsoorten van verschillende oorsprong met enorme hoeveelheden suiker. In plaats daarvan is het beter om voeding te geven die een goede gezondheid bevordert.

Oke, maar wat zouden ze dan wel moeten eten om gezond te blijven?
Jouw kat is een kleine CARNIVOOR. En dat is waarom je hem een voeding moet geven die gebaseerd is op vlees. Je moet je kat ook slachtafval geven; zaken zoals LEVER, HART, NIERTJES EN HERSENEN.

Omdat jouw kat een carnivoor is, is het een BOTTENETER en is het nodig om ruimschoots RAUWE BOTTEN MET VLEES te voeren. Kippen-, kalkoenen- of eendenvleugels, lamsoren, koeiestaarten enzovoorts …

Wanneer jouw kat de kans zou krijgen om te gaan jagen, zou hij bij tijd en wijle ook de inhoud van de maag en de darmen van zijn prooi opeten. Hetgeen betekent dat hij kleine hoeveelheden fruit en groente eet. Daarom moet je kleine hoeveelheden FRUIT EN GROENTE toevoegen aan zijn voeding.

Wanneer je je kat wel eens toestaat om te gaan jagen, zal hij bij tijd en wijle de inhoud van de dikke darm, die vol FAECALIËN zit, opeten. Dit betekent NIET dat je poep aan het menu van je kat moet toevoegen. Hoewel - poep is een rijke bron van de B vitamines, eerste kwaliteit proteine en probiotics, en je zult ze allemaal op de een of andere manier moeten toevoegen aan hetgeen je je kat te eten geeft.

Moet het eten gekookt worden of kan het RAUW gegeven worden?

De evolutie van de kat is die van een RAUWVOER eter. Alles wat je hem geeft, inklusief de groentes moeten rauw gegeven worden. Groente en fruit moeten volledig fijngemalen worden, zodat je kat het kan verteren en opnemen. De pulp van een juicer is perfekt. Als je geen juicer hebt, is het nodig om alles fijn te maken met een food processor.

En hier volgt hoe je het doet!
VIJFTIG PROCENT van de voeding bestaat uit RAUWE BOTTEN MET VLEES.
De kippen- of eenden- of kalkoenvleugels, uitgebeende geraamtes en nekken, lamsoren, koeistaarten enzovoorts ……

LET OP: wanneer je kat nog jong is met weinig tanden …
… of erg oud met weinig tanden, of een zieke bek heeft, zul je alle botten moeten fijnmalen alvorens ze te voeren.

VIJFTIG PROCENT van de voeding dient te bestaan uit de VLEES- en GROENTE-MIX.

Het maken van de vlees- en groentemix.
Let op … helemaal … RAUW
De mix is gebaseerd op fijngemalen VLEES – met of zonder botjes, of een mengeling van beide. Het vleesgedeelte mag ook vis bevatten – ingeblikt – of rauw – liever inclusief de kop en ingewanden. Het vlees kan koeievlees zijn of kip of lam of wat dan ook, of een mengeling van enkele soorten of allemaal tesamen. Aan dit fijngemalen vlees voegen we de kleine portie rauwe, fijngemalen groente en fruit toe.

DE VERHOUDING VAN HET VLEES ten opzichte van de groente en het fruit is ongeveer …
Fijngemalen vlees met of zonder fijngemalen botjes – tachtig tot negentig procent
Groente zoals worteltjes, selderij, spinazie e.d. – tien tot vijftien procent
Fruit inclusief wat het seizoen te bieden heeft of te koop is – nul tot vijf procent

Aan elke twee kilo vlees- en groentemix zou je het volgende kunnen toevoegen
Yoghurt, vetarm en zonder toevoegingen: 250 ml
Eieren, rauw en indien mogelijk van scharrelkippen: 3 – 6
Lijnzaadolie, moet wel koudgeperst zijn: 50 tot 100 ml
Lever en/of hart, niertjes en hersenen, rauw: 500 tot 1000 gram
Knoflook: 2 tot 3 teentjes
Kelppoeder: maximaal 4 theelepels

Andere zaken die je zou kunnen toevoegen of apart zou kunnen geven – op basis van elke dag - zijn …
Multi vitamine B, de dosis die een baby of klein kind zou krijgen, afhankelijk van de grootte van de kat
Levertraan, een kwart theelepel voor een kat van 4 kilo
Vitamine E, ongeveer 50iu voor een kat van 4 kilo
Vitamine C, tussen 200 en 500 mg dagelijks, afhankelijk van het stress niveau.

Maak ruimschoots voldoende vlees- en groentemix, zodat je alles wat je niet nodig hebt, kunt invriezen in maaltijdporties en ontdooien wanneer je ze nodig hebt.
Katten eten vaak en kleine hoeveelheden per keer. Het is daarom aan te bevelen om altijd een paar ‘ontdooiende’ porties in voorraad te hebben, klaar om gebruikt te worden. Hetzelfde kan je doen met kleine stukken rauwe botten met vlees.

Hoeveel moet ik voeren?

DE TOTALE HOEVEELHEID PER DAG – uitgaande van het gewicht – zit tussen de 2 en 4 procent van het lichaamsgewicht.
Een kat van 2 kilo - 100 gram dagelijks – verdeeld over een aantal kleine porties
Een kat van 3 kilo - 150 gram dagelijks – verdeeld over een aantal kleine porties
Een kat van 4 kilo - 200 gram dagelijks – verdeeld over een aantal kleine porties
Een kat van 5 kilo - 250 gram dagelijks – verdeeld over een aantal kleine porties
Een kat van 6 kilo - 300 gram dagelijks – verdeeld over een aantal kleine porties

Dit zijn grofweg geschatte hoeveelheden. Elke kat is anders. Geef zoveel als nodig is om je kat op een gezond gewicht te houden. Sta echter niet toe dat hij veel te dik wordt of veel te dun.

TOT SLOT: zoals je waarschijnlijk wel weet: katten zijn kieskeurige eters.
Variëteit, honger [laat niets weg en voeg niets anders toe], versheid en het opwarmen van de maaltijd [tot lichaamstemperatuur, ongeveer 37 graden Celcius] zijn allemaal middelen die er voor kunnen zorgen dat je kat dit gezonde dieet met smaak blijft eten.

Bron: IG Hawaii, Inc.
Schrijver: Dr. Ian Billinghurst.
Vertaling: Ignit Bekken voor barf-natuurlijk.nl
Copyright: Ian Billinghurst Veterinary Surgeon – practicing at 355 Durham St. Bathurst NSW, Australia. Phone 02-633-42009.
=================
Mixing wines may be a mistake, but old and new wisdom mix admirably.
Ignit
Site Admin

Katten en Barf (en versvlees)

Ongelezen berichtdoor Eveline » 21 sep 2004 15:08

Hallo Ignit,

Ik zou zo graag willen weten wat het verschil is tussen versvlees
voedingen voor honden en katten.
Deze lijst is prachtig en kompleet en ik zou dit graag zelf willen
gaan maken, maar als ik dan bekijk wat ik zou maken (in welke
verhoudingen enzo) voor mijn hond, dan kom ik bijna op hetzelfde
uit. Zie ik iets over het hoofd? Waar moet ik nu op letten?

Wanneer ik een groente/fruitmixje maak, kan ik dat dan voor
zowel de hond als de kat gebruiken??

Ik voer nu Carnibest aan zowel de hond, als de kat.
Nu het kattenvoer op is, kan ik mijn kat (5 maanden en GEK op
Carnibest hondenvoer!) rustig een tijdje hondenCarnibest geven?

Het zijn nogal wat vragen, ik weet het, maar ik kan geen antwoorden
vinden. Jij hebt ze vast voor me/ons

Alvast bedankt!
Eveline
Eveline

Ongelezen berichtdoor An » 21 sep 2004 17:39

hier zit toch veel meer orgaan in dan je voor honden zou doen?
Groetjes An, Holmes en Shaggy
Afbeelding
An

Ongelezen berichtdoor Ignit » 21 sep 2004 17:45

Eveline schreef:Ik zou zo graag willen weten wat het verschil is tussen versvlees
voedingen voor honden en katten.

Over versvlees weet ik niet zoveel, maar katten zijn obligate carnivoren en honden carnivoren met eigenschappen van omnivoren.

Dit betekent dat de kat voor zijn eiwitbehoefte veel meer afhankelijk is van vlees dan de hond.

Eveline schreef:Deze lijst is prachtig en kompleet en ik zou dit graag zelf willen gaan maken, maar als ik dan bekijk wat ik zou maken (in welke verhoudingen enzo) voor mijn hond, dan kom ik bijna op hetzelfde uit. Zie ik iets over het hoofd? Waar moet ik nu op letten?

Er zitten meer rauwe botten met vlees en orgaanvlees in de voeding van katten en minder groente en fruit.

De percentages volgens The BARF diet van Dr. Billinghurst zijn:

70-75% rauwe botten met vlees
15-20% orgaanvlees
10% diversen (eieren, vis olie, yoghurt)
0-5% groente en fruit.

Eveline schreef:Wanneer ik een groente/fruitmixje maak, kan ik dat dan voor zowel de hond als de kat gebruiken??

Ik dacht van wel, maar dan zou je voor je kat een schepje of stukje vlees of orgaanvlees extra kunnen toevoegen.

Eveline schreef:Ik voer nu Carnibest aan zowel de hond, als de kat. Nu het kattenvoer op is, kan ik mijn kat (5 maanden en GEK op Carnibest hondenvoer!) rustig een tijdje hondenCarnibest geven?

Ik heb deze vraag doorgespeeld naar de kattenbarfgroep – ik hoop, dat iemand tijd heeft om op korte termijn te reageren, want ik heb geen katten en kan alleen theoretische informatie doorspelen, geen ervaringen… als je de samenstelling weet van het hondenvoer, zou je zelf aan de hand van bovenstaand schema met % al een beetje kunnen bekijken of het kan, of dat je misschien nog wat moet toevoegen.

Wat voor katten bijvoorbeeld erg belangrijk is, is voldoende taurine in de voeding – ik weet niet of men dat in voldoende mate verwerkt in hondenvoeding…

Groetjes,
Ignit.
Mixing wines may be a mistake, but old and new wisdom mix admirably.
Ignit
Site Admin

Ongelezen berichtdoor Marianna » 21 sep 2004 21:54

Hallo Allemaal,

IK heb dit forum ff vluchtig doorgelezen, dus ff een eerste reactie.

Katten hebben veel meer eiwitten (vlees) nodig dan honden en kunnen gebreksziekten ontwikkelen door het steeds eten van op honden afgestemd voer, een keer op honden afgestemde voeding zal niet meteen tekorten veroorzaken, maar maak er geen standaard van.

In het eerste bericht staat de kat ook knoflook te geven, katten mogen geen knoflook eten, de lever slaat knoflook op en op den duur zal het lijfje vergiftigd zijn. Ook met alle etherische oliën wordt de kat vergiftigd.

Granen en rijst worden afgeraden. Toch zal de in het wild levende kat deze stoffen gedeeltelijk voorverteerd binnenkrijgen. Vogels eten zaden en voor (veld) muizen is graan een van de voedingsmiddelen.
Natuurlijk is het steeds zaak rijst en granen met grote zuinigheid toe te voegen.

Groetjes,
Marianna
Marianna

Ongelezen berichtdoor An » 29 sep 2004 12:25

Ik zal ff wat getalletjes geven, hoe ik het heb uitgerekend aan de hand van bovenstaande. Ik doe alles samen, dus rmbs en vlees-groenten zijn samen in onderstaande!

dan kom je op:

-2000 gram vlees en botten (waarvan minstens 50 procent van het vlees bot moet bevatten, dus minstens 400 gram bot)
-375gram groentes
-125gram fruit
-500 a 1000 gram orgaanvlees

dit maal ik allemaal samen en verpak ik in kleine porties en dat gaat dan de vriezer in.

Elke ochten krijgen ze dan een beetje yoghurt, kefir, biogarde....(iets van zuivel dus) met een beetje ei. Af en toe een heel klein beetje lijnzaadolie erdoor en wat kelp!

De poezen zijn nu nog maar kittens natuurlijk daarom maal ik nog alles, ik hoop dat dat in de toekomst niet meer nodig gaat zijn
Groetjes An, Holmes en Shaggy
Afbeelding
An

Ongelezen berichtdoor peerle » 12 aug 2005 21:47

Marianna schreef:In het eerste bericht staat de kat ook knoflook te geven, katten mogen geen knoflook eten, de lever slaat knoflook op en op den duur zal het lijfje vergiftigd zijn. Ook met alle etherische oliën wordt de kat vergiftigd.

wat is het nu ? mag het of niet ?
peerle

Ongelezen berichtdoor Martha » 13 aug 2005 09:08

Bedankt Ignit voor alle info, wederom erfg leerzaam!

2 van mijn 4 poezendames eten dagelijks BARF met Flash mee (ze pikken voer uit zijn bak en eten dat met smaak), daarnaast de hele prooi principe, het hele jaar door muizen en vogeltjes enz, maar ze zijn wel kieskeurig blijkbaar vinden ze schedeltjes niet zo lekker ondanks dat ik ze vertel dat hersenen erg gezond zijn :grin:
de 2 andere dames moet niets van rauw hebben, die willen alleen, maar brokken, al is eentje soms te verleiden met een stukje klein gesneden kipfilet!!
gr. Martha & Flash
Afbeelding
No day is so bad it can not be fixed by a wet kiss from a Flatcoated Retriever
Martha

Ongelezen berichtdoor ineke » 25 jan 2006 20:26

Ik lees hier iets over een kattenforum??
kan die nergens vinden!
verder fijne info!
ineke

Keer terug naar Katten en BARF