zomaar ophouden met vax = GEEN GOED BESLUIT!!

zomaar ophouden met vax = GEEN GOED BESLUIT!!

Ongelezen berichtdoor Ignit » 27 apr 2004 15:56

In 1998 ben ik gestopt met de jaarlijkse entingen van mijn honden – en daar had ik een reden voor. Het viel me namelijk op, dat er een uitbraak van tekenziektes - en altijd met dodelijke slachtoffers - kwam na het enten, ongeveer 4 tot 8 weken later. In 1995, toen het allemaal begon, in 1996 en 1997.

In 1998 kwam ik er achter, dat alleen gezonde honden geënt mogen worden – dat vond ik ergens in Merck. Dat wist ik voorheen niet en ik besloot om eens niet te enten en af te wachten wat er zou gebeuren. Er gebeurde niets.

1998 was ook het jaar dat ik internetaansluiting kreeg en behalve dat ik ontdekte dat mijn honden ten onder gingen, stuk voor stuk en heel langzaam, aan Ehrlichiosis en welke medicijnen toegepast zouden kunnen worden wanneer de ziekte nog in de beginfase is, ontdekte ik ook dat er meerdere rapporten zijn, waarin beschreven wordt dat honden die Ehrlichiosis en/of Babesiosis bij zich dragen en gevaccineerd worden, een doodsoordeel over zich uitgesproken krijgen: met name Ehrlichiosis, de kameleon van de tekenziektes, neemt dan dodelijke vormen aan die een beetje lijken op ziekte van Weil, of op Hondenziekte, of op Parvo.

Het was net of er een gouden deur voor me openging. Al die jaren en al die dode honden, die mijn dierenarts opengemaakt heeft om te kijken wat er binnen in aan de hand was – de ene keer leek het op dit en een andere keer op dat, maar verder dan dat het ergens op leek, kwam hij niet want er waren altijd andere dingetjes die niet in orde waren en die niet bij het betreffende ziektebeeld pasten. Ik nam de hele stapel uitgeprinte documenten mee naar mijn dierenarts om te overleggen hoe ik verder zou kunnen gaan. Voorlopig niet meer enten en flexibel blijven en goed blijven observeren en opletten leek toen een mogelijke oplossing te zijn. Een oplossing die nog steeds werkt trouwens…

In 1999 had ik mijn eerste BARFnest en 5 pups gingen naar baasjes die bereid waren om met hun dierenarts te overleggen welke ziektes er in hun buurt heersten en of het nodig was om de pups een parvo-enting te geven of dat het OK zou zijn om te wachten tot ze 12 weken oud waren. Iedereen besloot om te wachten tot de pups 12 weken oud waren. De pups vertrokken toen ze bijna 9 weken oud waren.

Een dag of 9 nadat de pups vertrokken waren, kreeg ik een telefoontje van iemand dat de pup bezweken was aan parvo. Uit een gesprek met hem en zijn dierenarts bleek, dat zijn vorige hond een maand of 5 daarvoor aan parvo bezweken was en dat er GEEN overleg was geweest tussen hen over het al dan niet vaccineren van de pup.

Een andere pup ging naar mensen die behalve een ongevaccineerde pup van mij, ook elders een ongevaccineerde pup gekocht hadden. Ze wachtten met het geven van de eerste parvo-enting tot beide pups ongeveer 12 weken oud waren – de pup van mij was een paar dagen ouder dan 12 weken en de andere pup een beetje jonger. 3 dagen na de enting kreeg de pup van mij parvo en de dierenarts heeft alle moeite gedaan om hem er door te slepen, maar het is niet gelukt – de andere pup mankeerde niets… er heerste geen parvo in deze buurt en de andere honden van deze mensen zijn ook niet ziek geworden – het was duidelijk dat de enting doorgeslagen was.

Vanaf die tijd ben ik nog voorzichtiger geworden – en nu is mijn strategie, dat alle pups die verkocht zijn, een week voordat ze vertrekken een halve dosis parvo-enting krijgen. Pups die nog niet verkocht zijn of hier blijven, worden niet geënt. Mijn gedachte hierachter – en die kan ik op geen enkele manier met bewijsmateriaal ondersteunen – is, dat pups nog niet zoveel bloed in hun lichaam hebben dan volwassen honden en dat er ook geen onderzoeken gedaan zijn om aan te tonen dat alle pups, van grote rassen en van kleine rassen, evenveel entstoffen nodig hebben als volwassen honden. Tot nu toe heeft dit prima gewerkt.

Wat ik hier eigenlijk mee wil aangeven is, dat het misschien helemaal niet zo verstandig is om zomaar op te houden met vaccineren. Omdat anderen dat ook doen.

Of nog erger – om zomaar nosoden te geven ipv te enten.
Een paar jaar geleden was er een mevrouw op een ander forum, die beweerde dat ze homeopathie gestudeerd had. Ze had besloten dat het veilig was om nosoden te geven ipv entingen en tot mijn grote verbazing waren er mensen die dat ook begonnen te doen – maar de gevolgen van deze domme stap kunnen net zo erg zijn dan wanneer je te veel vaccineert. Homeopathische middelen zijn geen speelgoed voor leken en kunnen schade aanrichten waar geen enkel antidotum voor te vinden is!

Wanneer je minder wilt gaan enten of zelfs helemaal ophouden, doe dat dan in overleg met je dierenarts en – doe je eigen onderzoek voordat je uiteindelijk beslist wat je gaat doen. Zoek uit hoeveel honden er in jouw woonomgeving bezweken zijn aan welke van de besmettelijke ziektes, hoelang van tevoren ze geënt zijn, of de honden gezond waren toen ze geënt werden, hoe oud ze waren toen ze bezweken, of ze daarvoor een ernstige ziekte hadden gehad met veel medicijnen enz. enz. Probeer zoveel mogelijk gegevens te verzamelen over de situatie zoals die in jouw woonomgeving is en zoek ook op het internet naar goede en gedegen informatie.

Ik heb een geldige reden waarom ik al 6 jaar ver weg blijf van alles wat met de jaarlijkse entingen te maken heeft. Als jij er van overtuigd bent, dat je hond te veel en te vaak gevaccineerd wordt, doe dan je huiswerk voordat je beslissingen neemt en hol niet in een emotionele bui achter een of andere kudde aan, terwijl je helemaal niet weet waar men naar toe holt en wat de gevolgen zijn…

Ignit.
Mixing wines may be a mistake, but old and new wisdom mix admirably.
Ignit
Site Admin

Re: zomaar ophouden met vax = GEEN GOED BESLUIT!!

Ongelezen berichtdoor ineke » 27 apr 2004 16:12

Ignit schreef:Wanneer je minder wilt gaan enten of zelfs helemaal ophouden, doe dat dan in overleg met je dierenarts en – doe je eigen onderzoek voordat je uiteindelijk beslist wat je gaat doen..

Ignit.
het probleem is hier dat veel d.a gewoon niet mee willen werken.
Als ik mijn honden geen coctail wil geven ben ik verplicht om hele verpakkingen van losse vloeistof te kopen. :x dus 12 stuks.
Ik hoorde vanmiddag dat b.v in rabies ook verschillende entstoffen zitten om de vloeistof te splitsen..dus een coctail met rabies erin.
Dit kan nu omdat er weer iets inzit dat zorgt dat de vloeistof bij elkaar gegeven kan worden i.p.v entingen na elkaar.

Ik ga naar het buitenland en naar een gebied waar ik niet zeker ben hoe ze controleren.
Ik kan tot nu toe niemand vinden die alleen papieren in orde wil maken 8-) of minder rabies spuiten,ernaast of zo.
wie wel ?
ineke

Ongelezen berichtdoor Memo » 28 apr 2004 10:21

Ik heb gewoon gezocht naar een dierenarts met verstand van verstandig enten en daar hoef ik dus niet entstoffen te kopen o.i.d. Mijn hond is nu met Nobivac geent tegen ziekte van weil (hij springt in elke plas) en rabies (komen elk jaar meerdere keren in Belgie, Duitsland en Frankrijk) ook met Nobivac, zodat hij officieel 3 jaar beschermd is (nieuwe wetgeving)...
Afbeelding
Memo

Ongelezen berichtdoor yal_mo » 02 mei 2004 09:37

ineke schreef:
Ignit schreef:Wanneer je minder wilt gaan enten of zelfs helemaal ophouden, doe dat dan in overleg met je dierenarts en – doe je eigen onderzoek voordat je uiteindelijk beslist wat je gaat doen..

Ignit.
het probleem is hier dat veel d.a gewoon niet mee willen werken.
Als ik mijn honden geen coctail wil geven ben ik verplicht om hele verpakkingen van losse vloeistof te kopen. :x dus 12 stuks.

O dat is vreemd. Bij mijn dierenarts kan ik alles los krijgen om te enten. Bij mijn vorige dierenarts kon dat ook niet en die wilde dus niet in discussie gaan over wel of niet vaccineren; ik ben dus gewoon naar een ander gegaan. Simpel.
Overigens ik had nog twijfels over vaccineren maar na het boek van Pat McKay gelezen te hebben (Natural Immunity - why you should not vaccinate), heb ik definitief besloten hier mee te stoppen.
yal_mo

Ongelezen berichtdoor ineke » 04 mei 2004 08:48

Memo schreef:Ik heb gewoon gezocht naar een dierenarts met verstand van verstandig enten )...

dit is het probleem ook niet zo bij mij.
Mijn d.a [het is een groepspraktijk en je krijgt niet altijd dezelfde]
is wel mee te praten,echter meewerken wil hij niet,tenminste aan wat ik wil :?
ik zoek gewoon 2 entstickers van rabies voor hun ent boekje..begrijp je..
en daar wil hij niet aan. [begrijp ik ook wel natuurlijk]
Tot nu toe levert mij zoektocht nog niet veel op. Ook niet bij degene die nieuwsbrieven en info geven over het gevaar van enten enz.

De keus is anders de honden niet meenemen naar buitenland,echter dit geeft weer andere problemen.
ineke

Ongelezen berichtdoor Ignit » 06 mei 2004 21:53

Ineke, voor een van je honden kun je toch een verklaring krijgen dat ze niet gevaccineerd mag worden ivm haar poot? Kun je dat niet ook vragen voor de andere?
Heb je geprobeerd om zo´n verklaring te krijgen bij de arts die Blanca behandelt?

Groetjes,
Ignit.
Mixing wines may be a mistake, but old and new wisdom mix admirably.
Ignit
Site Admin

Ongelezen berichtdoor ineke » 07 mei 2004 10:36

Ignit schreef:Ineke, voor een van je honden kun je toch een verklaring krijgen dat ze niet gevaccineerd mag worden ivm haar poot? Kun je dat niet ook vragen voor de andere?
Heb je geprobeerd om zo´n verklaring te krijgen bij de arts die Blanca behandelt?

Groetjes,
Ignit.

dit heb ik nog niet geprobeerd.
heb wel vorig jaar de papieren meegenomen met de uitslagen van haar ziektebeeld.
Ik ga dit even proberen en je hoort nog

p.s
gelukt!
ineke

Ongelezen berichtdoor An » 11 mei 2004 10:53

Mijn DA heeft zelf voorgesteld om om de 2 jaar te gaan enten om overenting tegen te gaan. Dat doen we dan ook nu.

En idd Ignit, ik vind het ook belangrijk dat je zelf een beslissing neemt, vind ik met het voeren ook zo, weet waarom je wat geeft en doe het niet omdat een ander het doet.
Groetjes An, Holmes en Shaggy
Afbeelding
An

Ongelezen berichtdoor marianne » 22 aug 2010 01:50

Tis wel een oud topic maar wilde toch reageren.
Ik ent dus niet.
Mijn rott is, toen ze jong was, bijna dood gegaan aan de gevolgen van een enting , dat ik accuut ben gestopt.
De jongste is helemaal niet ge-ent.
En hoeveel honden er nog komen, ik ent nooit meer.
Téveel ellende mee gehad.

Marianne
marianne

Keer terug naar Entingen